، تا این لحظه: 13 سال و 7 ماه و 6 روز سن داره

ستاره نابغه کوچولو

یادگیری زبان دوم - قسمت دوم

1393/8/19 9:44
نویسنده : مامان هدا
949 بازدید
اشتراک گذاری

اما با این وجود عوامل بازدارنده و مشکلات واقعی کار کدامند؟ 
1) تاخیر: کودکان چند یا دو زبانه کمی دیرتر از همسالان خود آغاز به صحبت کردن می کنند.اگرچه هیچ مدرک علمی و قطعی وجود ندارد تا این تاخیر در گفتار را اثبات کند، اما یک حس مشترک واقعی بین تمام والدین وجود دارد که کودکان دو یا چندزبانه، معمولا سه تا شش ماه دیرتر از کودکان معمولی شروع به صحبت می کنند. اگر دقیق تر به موضوع نگاه کنیم متوجه می شویم که بطور منطقی کودکی که زبان دیگری را یاد می گیرد، سیستم زبان آموزی او به زمان بیشتری نیاز دارد. زیرا آنها نسبت به کودکان تک زبانه، حدود دو برابر لغات بیشتری فرا می گیرند. اما به یاد بیاورید حتی اگر کودک شما در 9 ماهگی راه نرفته است اما سرانجام حتی تا یک و نیم سالگی مانند تمام کودکان دیگر به خوبی راه رفته است. همین مطلب درمورد یادگیری زبانهای دیگر صدق می کند. حتی اگر شما در حال آموزش بیشتر از یک زبان دیگر به او هستید نیز از این مساله کاملا مطمئن باشید. 

2) اختلاط زبانی (آمیختن دو زبان به یکدیگر) 
کودکانی که دو زبان یاد می گیرند اغلب بین هر دو زبان در رفت و برگشت هستند و کلمات هر دو زبان را در جملات خود استفاده می کنند. این مساله اغلب موضوع دغدغه و تشویش والدین میشود و حتی برای کسانی که در شروع راه هستند بسیار نگران کننده تر می باشد. اما بدانید که جای هیچگونه نگرانی نیست. این تمایل به مخلوط کردن زبانها با یکدیگر در حدود سن 4 و 5 سالگی که کودک دایره لغات بسیار بیشتری را آموخته و گردآوری کرده است، برطرف خواهد شد. به یاد داشته باشید که کودکان تک زبانه 3 ساله نیز اغلب برای پیدا کردن لغت و کلمه مناسب دچار سختی میشوند. و حتی بزرگسالان نیز بعضا در بیان مقاصد خود با عبارات صحیح و مناسب، به مشکل می افتند. در این مورد حتی می توانیم بگوییم که کودکان دوزبانه نسبت به دیگران از مزیت خاصتری نیز برخوردارند. مثلا اگر نتوانند لغت مناسب را به زبان فارسی پیدا کنند، می توانند آنرا به زبان انگلیسی بگویند. در حالیکه دیگران از بیان منظور خود عاجز مانده اند. 

3) تلاش: در مسیر دو یا چند زبانه شدن، شاید مهمترین عاملی که اغلب فراموش شده و در نظر گرفته نمیشود، لزوم تلاش و پشتکار کافی از سوی والدین باشد! پرورش کودک دوزبانه یک تعهد است.درست همانند یادگیری پیانو. مسلما شما نمی توانید از کودک خود توقع داشته باشید که یک شبه یک موسیقی دان معروف شود! 
فرایند یادگیری زبان یک سرمایه گذاری بلند مدت روی فرزندتان است و نیازمند این است که شما امکان تجربه و تماس کافی و لازم را با زبانهای دوم و یا حتی سوم برای کودک خود فراهم کنید. بارها پیش می آید که شما باید زبان دوم را تقویت کرده و تشویق و حمایت بیشتری را از فرزند خود خود به عمل آورید. باید این پشتکار را داشته باشید که قوانین زبان آموزی زبانهای مختلف در خانواده خود را تا جای ممکن با همدیگر هماهنگ کنید. یعنی قوانین آموزش زبان فارسی به عنوان زبان اول و زبان انگیلسی به عنوان زبان دوم باید تا جای ممکن شبیه به هم و سازگار با یکدیگر باشند. 
اما اگر بتوانید برای 4 یا 5 سال اول این فرایند، اعتقاد به هدف و پشتکار خود را حفظ کنید، مراحل بعدی آسانتر خواهند بود. زیرا در همین دوره است که پایه های یادگیری آن زبان بنا شده است. 
هیچ شکی نیست که کودکان دو یا چند زبانه مزیت های بیشتری نسبت به دیگران خواهند داشت. البته قطعا این موضوع برای والدینی که هنوز درگیر پوشک و برنامه غذایی نوزاد کوچک خود هستند از الویت و جذابیت کمتری برخوردار بوده و شروع آن کمی سخت و دشوار به نظر می رسد. با این وجود تا به اکنون، هنوز حتی یک والد وجود نداشته تا از تصمیم کودک خود برای دو یا چند زبانه شدن پشیمان شده باشد. 
"نویسند: کریستینا بوس مارک. موسس مرکز Multlingual Children's Association در نیویورک"

مترجم : زهره بنی هاشم مدرس آموزش زبان دوم به کودکان به شیوه زبان مادری

 

 

جهت ثبت نام در کلاسهای آموزش زبان انگلیسی به شیوه زبان مادری با شماره تلفن 44264040 - داخلی صفر تماس حاصل فرمایید

پسندها (1)

نظرات (0)